Na brněnském veletrhu se představila Škoda Favorit

Na brněnském veletrhu se představila Škoda Favorit zdroj: Škoda

16. 9. 2017, 11:17 | Natálie Káčová

stalo se 16. září 1987 80. léta

Zahájení letošního 29. ročníku mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně je spojeno s významnou událostí, kterou netrpělivě očekává celá naše motoristická veřejnost. Poprvé tam totiž uvidí československý osobní automobil Škoda nové generace, prostorný vůz s předním pohonem a přítažlivou, komfortní karosérii s variabilním vnitřním uspořádáním.

Právě po půl století se s tímto automobilem vrací k symbolu okřídleného šípu také jméno, které se dává ve sportu tomu, do koho vkládáme své naděje, na koho sázíme, kdo má dobrou šanci. Favorit.

O vozidle

Škoda Favorit má mezi srovnatelnými vozy vynikající jízdní vlastnosti a při vysokém komfortu jízdy nabízí i ve světovém porovnání nebývale malou hlučnost, dobré větrání a v případě potřeby velmi účinné vyhřívání interiéru. Hospodárnost jeho provozu lze charakterizovat spotřebou 5,2 l/100 km při stálé rychlosti 90 km/h.

Už v provedení Lux má Favorit vysokou úroveň standardního vybavení, k němuž patří kromě pětistupňové převodovky a sklopných zadních sedadel podtlakový posilovač hydraulické brzdové soustavy, elektrické vyhřívání zadního okna, ovládání obou vnějších zpětných zrcátek mechanickým převodem zevnitř vozu, hydraulické dálkové seřizování sklonu potkávacích světel z místa řidiče, automatický sytič s elektrickým odmrazováním, panel pro zabudování rozhlasového přijímače aj.

Souhrn všech užitných vlastností vozu Škoda Favorit 136 L vytváří optimální nabídku rodinného vozu, vhodného pro hospodárný denní provoz i v přeplněných velkoměstských aglomeracích stejně jako pro víkendové cesty, popřípadě převoz menších nákladů, nebo pro dálkové jízdy s většími nároky na komfort cestování.

Teprve první kilometry za volantem prozradí další přednost vozu – vynikající jízdní vlastnosti, významné z hlediska bezpečnosti i komfortu. Zásluhu na nich má nejen koncepce poháněcí soustavy, jíž se dosáhlo příznivého rozložení hmotnosti na obě nápravy, či dobrá aerodynamika, ale i konstrukce podvozku s nezávisle zavěšenými koly, optimálně navrženou geometrií náprav, citlivým a přesným řízením a účinnými brzdami.

Pod kapotou Škody Favorit je velmi racionálně uspořádané a neméně rafinovaně uložené ústrojí pohonu. Motor, konstrukčně navazující na osvědčený, spolehlivý čtyřválec řady MB, prošel velmi závažným inovačním procesem a je umístěn napříč před poháněnou přední nápravou v celistvém bloku se spojkou, pětistupňovou převodovkou a rozvodovkou, z níž vedou dva nestejně dlouhé kloubové hřídele k předním kolům. Skloněním osy válců o 20 stupňů vpřed se podařilo dosáhnout tak skromné stavební výšky celého ústrojí, že Favorit může mít i při poměrně velkém rozvoru 2450 mm tak nízkou svazující se příď.

Favorit v provozu

Větší výkon významně modernizovaného motoru a příznivější výkonová hmotnost znatelně zlepšily dynamičnost jízdy, což bylo patrné i s plně zatíženým zkušebním prototypem, jenž měl ‚v těle‘ už přes sto tisíc kilometrů rozhodně ne příliš opatrného zacházení. Svižnou a přitom bezpečnou jízdu ovšem umožňuje především výborný podvozek. V zatáčkách se vůz chová takřka neutrálně a jen v mezním režimu při mžikovém prokluzu jednoho kola dává o sobě vědět přední pohon mírným přenosem rázů do volantu. Jinak se s Favoritem i při velkých rychlostech jede jako po kolejích…

Budoucí majitelé tohoto vozu jistě ocení nejen všestranně dobré vlastnosti, ale především úsporný provoz, díky němuž vystačí s jednou náplní paliva na cestu z Prahy do Bratislavy a zpět. Škoda Favorit má všechny předpoklady stát se favoritem zájmu motoristické veřejnosti.

www.automobilovedily24.cz

Křištálová kouleVěštecká koule

Favorit byl základním typem, kromě řady nerealizovaných prototypů, bylo odvozeno i několik úspěšných variant: odvozené kombi se jmenovalo Škoda Forman, užitkové verze nesly označení Škoda Favorit Praktik, Škoda Forman Praktik, Škoda Pick-up a Škoda Forman Plus.

Vůz moderní koncepce, který snesl srovnání se soudobou západoevropskou produkcí přitáhl k firmě pozornost světových značek. Všeobecně se má proto za to, že – vedle dalších faktorů – výrazně přispěl k tomu, že ji po revoluci v roce 1989 koupil koncern Volkswagen.

Výroba Favoritu byla ukončena roku 1994, Forman a Pick-up se vyráběly o rok déle. Vyrobilo se celkem 783 167 Favoritů, 219 254 Formanů a 60 744 Pick-upů.

Zdroj: časopis Automobil 9/87, skoda-auto.cz, lidovky.cz, ct24.cz, cs.wikipedia.org

špatnýpřijatelnýdobrývelmi dobrývynikající

Diskuse

Přidat komentář

Příspěvky uveřejněné v diskusním fóru vyjadřují názory čtenářů, nikoliv redakce, která za jejich obsah nenese zodpovědnost. Neaktuality.cz má ale zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Pokud Váš komentář obsahuje urážky, pomluvy, výhrůžky, vulgarismy, spamy nebo vzbuzuje podezření z porušení zákona, vystavujete se riziku, že jej administrátor smaže.

Sobota 17. 11. 2018, včera měl(a) svátek Otmar

RSS Manifest Redakce Registrace Reklama Pro média Kontakt