Hudební divadlo Karlín znovu otevírá své brány. Premiéra muzikálu Producenti již dnes

Hudební divadlo Karlín znovu otevírá své brány. Premiéra muzikálu Producenti již dnes zdroj: Movie-zone.cz

12. 10. 2012, 18:54 | Martina Sotáková

stalo se 12. října 2006 21. století

Praha – Slavnostní premiéra muzikálu Producenti dnes zahájí novou etapu Hudebního divadla Karlín, které bylo po rozsáhlých povodních v roce 2002 kompletně zrekonstruováno. Soubor hrál tři roky v náhradních prostorech v Kongresovém centru Praha a nyní může opět stát na prknech, která znamenají svět, ve svém domácím prostředí.

Dílo autorů Mela Brookse a Thomase Meehana získalo před 4 lety 12 cen Tony ze 14 možných. Divadlo získalo licenci na uvádění muzikálu již v roce 2003 a byla první, která byla udělena mimo Severní Ameriku. Režie se ujal Antonín Procházka, českého překladu Adam Novák a choreografie Helena Brousková. Orchestr uslyšíme pod taktovkou Kryštofa Marka a Oty Balage.

Osoby a obsazení:

  • Max Bialystock: Martin Sobotka, Petr Štěpánek
  • Leo Bloom: Aleš Háma, Roman Vojtek
  • Ulla: Ivana Chýlková, Tereza Duchková
  • Franz Liebkind: Martin Dejdar, Jaromír Dulava, Antonín Procházka
  • Roger de Bris: Lumír Olšovský, Martin Pošta
  • Carmen Ghia: Rudolf Kubík, Mojmír Maděrič
  • Politruk: Bohuš Matuš, Tomáš Savka
  • Drž mě – Hlaď mě: Světlana Nálepková
  • a další

Rekonstrukce

Divadlo bylo již před povodní ve velmi špatné stavu a dlouho se uvažovalo o kompletní rekonstrukci. Obzvlášť jeviště nevyhovovalo požadavkům velkých muzikálů. Voda zaplavila suterénní prostory, poškodila technické vybavení divadla, památkově chráněné  interiéry a pravé křídlo budovy u Negrelliho viaduktu.

Při tvorbě návrhů se vycházelo z úpravy budovy z roku 1897 realizovanou tehdy Friedrichem Ohmannem. Rekonstrukce proběhla od 18. února 2005 do 30. září 2006, investorem byl Magistrát hl. města Prahy. Celková architektonická koncepce je postavena na kontrastu původní, novobarokní části divadla, která je kulturní památkou od roku 1964 a soudobé architektury, kterou tvoří skleněné kubusy kolem hlavní budovy a moderní interiéry.

Bylo nutné demontovat původní jevištní technologie, střechu nad jevištěm, nosné ocelové konstrukce i veškerá technická zařízení a nahradit novými technologiemi, které plně odpovídají současnému provozu divadelní scény. Rovněž bylo nutné zbourat poškozené pravé křídlo budovy.

Uměleckořemeslné prvky byly restaurovány. Cenná historická opona, která byla řadu let navinuta na válci v provazišti divadla, byla odvezena do Muzea hudby a poté v tenisové hale 4 měsíce restaurována ve vodorovné poloze. Jejím autorem je maďarský malíř Viktor Tardoss-Krenner.

Výraznou změnou prošlo hlediště. Pohodlí diváku zajišťuje nejen jeho naklonění pro zajištění výhledu ze všech míst, ale i větší a pohodlnější sedačky. Celková kapacita byla proto snížena z původních 1244 míst na 921.

Historie

Před rekonstrukcí bylo Hudební divadlo Karlín divadlem s největší kapacitou. Nyní je po Státní opeře druhým největším pražským divadlem a třetí nejstarší scénou sloužící dodnes svému účelu.

Divadlo bylo postaveno v letech 1880-81 pražským podnikatelem Eduardem Tichým, který ho nazval Théatre Varieté. Výstavbu realizovala stavební firma Františka Kindla podle návrhu německého architekta Otto Ehlena. Slavnostní otevření proběhlo 27. srpna 1881, 15 dní po požáru Národního divadla, kdy zde vystoupil belgický cirkus Eduarda Wulffa. Budova sloužila jako cirkusová maněž, v zázemí bylo možné ustájit až 84 koní. Díky stolovému zařízení mělo hlediště kapacitu 2000 míst.

5. září 1885 byla pod vedením Karla Tichého zahájena nová éra divadla, změněného na varieté. Byla zrušena manéž, přestavěno jeviště a instalována železná opona. 2. května 1886 zde hostoval Theater an der Wien se Straussovou operetou Cikánský baron.

Roku 1897 započala přestavba interiérů v novobarokním stylu, předznamenávající éru vídeňské secese. Autorem byl c.k. dvorní stavitel Friedrich Ohmann. profesor dekorativní architektury na Uměleckoprůmyslové škole.  Využil lehkou kovovou konstrukci k vytvoření vzdušného prostoru. Tento systém byl následně využit i při stavbách dalších operetních a varietních scén, např. Orpheum v Budapešti nebo Kapitol v Berlíně.

Za první světové války bylo divadlo uzavřeno, poté se stal uměleckým ředitelem Karel Hašler, který rozšířil repertoár o  kabaretní vystoupení. Roku 1932 bylo původní stolové zařízení nahrazeno klasickými sedadly. V roce 1939 bylo divadlo přiděleno k Národnímu divadlu jako tzv. Prozatimní divadlo. Foyer byl spojen se zimní zahradou, bylo zrekonstruováno a rozšířeno technické vybavení a namísto stájí vystavěny šatny. Ke konci války zde působila i činohra Vinohradského divadla.

Pravidelný provoz zahájil roku 1945 E. F. Burian operetou Král tuláků. Roku 1948 převzali vedení Jan Werich a Oldřich Nový. Tehdy divadlo patřilo Čs. státnímu filmu pod názvem Divadlo umění lidu. Z Ameriky dovezl Jan Werich muzikál Divotvorný hrnec, ve kterém účinkoval spolu s Jiřím Voskovcem. Hostovaly zde zahraniční soubory, např. francouzské divadlo Jeana Vilara s Gérardem Philipem i americká jazzová opera Porgy a Bess.

V 50. letech bylo přistavěno jednopatrové jižní křídlo a povoleno  zřízení promítací kabiny pro československý státní film. O 4 roky později se stalo státním majetkem jako Státní divadlo v Karlíně. V této době zde působili režiséři Jiří frejka, Alfréd Radok a umělci Ljuba Hermanová, Jaroslava Adamová, Jiřina Steimarová, Rudolf Cortés, Vlasta Burian nebo Jára Pospíšil.

V roce 1961 bylo navráceno městu pod názvem Hudební divadlo v Karlíně, který mu zůstal dodnes. O rok později se také vrátil se svým swingovým bigbandem Karel Vlach. K operetnímu reportoáru přibyly  muzikály My Fair Lady, Hello, Dolly!, Líbej mne, Katko!, Muž jménem La Mancha, West Side Story, Gentlemani nebo Horníčkův Tvrďák.

V letech 1963 – 78 bylo k Hudebnímu divadlu Karlín přiřazeno Hudební divadlo v Nuslích a roku 1981 přešlo pod karlínskou správu také divadlo Semafor, které zde sídlilo do roku 1996.

Koncem 70. let se začaly znovu uvádět hry Voskovce a Wericha s hudbou Jaroslava Ježka, např. Golem a další světové muzikály, např. Kabaret. V 80. letech úspěšná česká hudební komedie Zvonokosy (podle G. Chevalliera), muzikály Někdo to rád horké a Cikáni jdou do nebe. Byl zde také natáčen televizní pořad Televarieté.

90. léta znamenala návrat operety – Cikánský baron, Čardášova princezna, Polská krev, Veselá vdova, Netopýr, Hraběnka Marica, Země úsměvů, ale i klasických muzikálů jako Řek Zorba a několika cen Thálie – Yvetta Blanarovičová za roli Elizy v My Fair Lady v roce 1995 , Jitka Molavcová za roli Dolly Leviové v Hello Dolly! a Ladislav Županič za roli Albína v Kleci bláznů roku 1998.

Nové století bylo ve znamení dalších ocenění -  Cena Thálie pro Tomáše Černého za prince Su-Čonga v Zemi úsměvů, 2000 nebo pro Lumíra Olšovského za roli Cosmo Browna ve Zpívání v dešti o rok později.

Roku 2003 se stal novým ředitelem Egon Kulhánek a divadlo uvedlo další světové muzikály - West Side StoryJekyll & Hyde, českou klasiku Noc na Karlštejně nebo obnovenou inscenaci Straussova Netopýra.

Křištálová kouleVěštecká koule

Muzikál Producenti bude mít derniéru 11. 11. 2011 a odehraje se téměř 200 představení.

Od roku 2006 budou uvedeny další světové muzikály Carmen, Jesus Christ Superstar, Vražda za oponou nebo Aida. Česká klasika Limonádový Joe. Operety Čardášová princezna a Polská krev a činohra Včera tě zabiju.

Nejúspěšnějším muzikálem v novodobé éře divadla se stane Carmen v hlavní roli s Lucií Bílou, uváděný v letech 2008 – 12.

V roce 2007 dostane Pavla Břínková cenu Thálie za roli Anhilty v Čardášové princezně a za celoživotní mistrovství v oboru operety bude vyznamenána Nelly Gaierová, dlouholetá členka HD Karlín. Roku 2011 obdrží cenu Thálie Dasha za roli Máří Magdaleny v Jesus Christ Supersar.

Zdroj: www.hdk.cz, www.stavlisty.cz, www.pragoprojekt.cz www.vas-vos.cz

Témata: divadlo, Hudební divadlo Karlín, povodně, premiéra, Producenti, rekonstrukce, umění

špatnýpřijatelnýdobrývelmi dobrývynikající

Diskuse

Přidat komentář

Příspěvky uveřejněné v diskusním fóru vyjadřují názory čtenářů, nikoliv redakce, která za jejich obsah nenese zodpovědnost. Neaktuality.cz má ale zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Pokud Váš komentář obsahuje urážky, pomluvy, výhrůžky, vulgarismy, spamy nebo vzbuzuje podezření z porušení zákona, vystavujete se riziku, že jej administrátor smaže.

  • V Divotvorném hrnci neúčinkoval

    Mike Klondyke, 22. 12. 2012 14:31

    Reagovat

    V Divotvorném hrnci neúčinkoval Voskovec, ten to napsal a režíroval, upravil podle amerického muzikalu.

Pondělí 20. 11. 2017, včera měl(a) svátek Alžběta

RSS Manifest Redakce Registrace Reklama Pro média Kontakt