Na nově otevřeném mostě Klementa Gottwalda byl zahájen provoz

Na nově otevřeném mostě Klementa Gottwalda byl zahájen provoz zdroj: CT24.cz

22. 2. 2011, 10:45 | Václav Bešťák

stalo se 22. února 1973 70. léta

Praha – Před několika okamžiky přestřihl generální tajemník komunistické strany červenou pásku na mostě Klementa Gottwalda, a oficiálně tak na něm zahájil automobilový provoz. Tato unikátní stavba, jež se klene přes Nuselské údolí, spojuje Pankrác se středem města a měla by být jedním z nejdůležitějších prvků pražské infrastruktury.

Dnešek je skutečně důležitým dnem. Připomínáme si 25 let od Vítězného února, a právě proto stanovili soudruzi na tento den slavnostní otevření nově postaveného mostu Klementa Gottwalda. Předpokládá se, že tento 485 metrů dlouhý a 26 metrů široký most bude plnit funkci klíčové stavby městského dopravního systému.

Most Klementa Gottwalda se může pochlubit i unikátním řešením železniční tratě pro metro – ta vede šest a půl metrů vysokým tubusem pod samotnou silnicí. Jedná se o linku metra C a spolu s mostem byla zbudována i nová stanice na vyšehradské straně – stanice Gottwaldova. Soudruzi mají v plánu na linku C nasadit nejmodernější dostupné vlakové soupravy vyrobené ve Sovětském svazu.

Fotografie stavby mostu Klementa Gottwalda

Most sebevrahů?

Poté, co se naše redakce zúčastnila slavnostního otevření mostu, musí konstatovat, že tato stavba skutečně pomůže nejednomu Pražanovi při cestě směrem na Vyšehrad či Pankrác, nicméně nemůžeme zamlčet obavy z případných sebevrahů, jež se skokem z tohoto mostu mohou jednoduše zabít. Klademe si otázku: doopravdy je 120 centimetrů vysoké zábradlí po stranách mostu dostačující ochrana před čtyřicetimetrovou hloubkou?

Stavby na mostě Klementa Gottwalda započaly před šesti lety, a to podle vítězného návrhu soudruhů architektů Vojtěcha Michálka, Svatopluka Kobra a Stanislava Hubičky. Projekt původně počítal i s tím, že v pilířích mostu budou obytné domy, nicméně od této myšlenky se časem upustilo.

Na stavbu bylo použito 20 000 kubíků předpjatého betonu. Díky použití této technologie se most zařazuje mezi dalších osm světových staveb, které jsou tímto způsobem postaveny. V roce 1970 proběhla první zátěžová zkouška, kdy na hrubou stavbu mostu vjelo 66 tanků z rakovnického tankového pluku.

Křištálová kouleVěštecká koule

V roce 1990 bude most přejmenován na Nuselský, podle části Prahy, přes kterou se klene. Stane se důležitým prvkem pražské dopravy. Denně přes něj projede více než 160 tisíc aut a tubusem bude jezdit devatenáct hodin metro. Ačkoliv bude zvýšeno zábradlí a bude podniknuta řada dalších bezpečnostních kroků, skokem z Nuselského mostu se do roku 2009 zabije přes 300 lidí.

Zdroj: Wikipedia.org, ČT24.cz, Aktuálně.cz

Témata: most, sebevražda, stavba

špatnýpřijatelnýdobrývelmi dobrývynikající

Diskuse

Přidat komentář

Příspěvky uveřejněné v diskusním fóru vyjadřují názory čtenářů, nikoliv redakce, která za jejich obsah nenese zodpovědnost. Neaktuality.cz má ale zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Pokud Váš komentář obsahuje urážky, pomluvy, výhrůžky, vulgarismy, spamy nebo vzbuzuje podezření z porušení zákona, vystavujete se riziku, že jej administrátor smaže.

Čtvrtek 19. 9. 2019, včera měl(a) svátek Kryštof

RSS Manifest Redakce Registrace Reklama Pro média Kontakt