stalo se 25. srpna 1969 60. léta
Mladá Boleslav – Dnes mladoboleslavská Škodovka začala s výrobou nového typu vozu Škoda 100/110. Tento model nahradí populární model Škoda 1000 MB (známém jako “tisícovka”), kdy oproti svému předchůdci má modernější karoserii, nový interiér a změnily se také některé konstrukční prvky.
Bude se vyrábět ve dvou variantách – slabší verze Škoda 100 s motorem o zdvihovém objemu 998 ccm / 35 kW (maximální rychlost 125 km/h) je k dostání v základní verzi Standard nebo de Luxe. Druhá výkonnější varianta je Škoda 110 s motorem 1107 ccm / 39 kW a maximální rychlostí 135 km/h. Tuto variantu mladoboleslavští soudruzi plánují vyrábět i ve dvoudveřové verzi kupé s označením Škoda 110 R. Pro opravdové závodníky pak bude k dispozici rallye verze RS s pětistupňovou převodovkou a motorem s obsahem 1300 ccm.
O nový vůz je možné zažádat v prodejnách Mototechna ve všech okresních městech. Cena vozu Škoda 100 standart je 45 000 Kčs. Díky velkému zájmu bude pro zájemce připraven pořadník.

Škoda 100/110 se vyráběla od roku 1969 až do roku 1977 s celkovou produkcí
1 079 708 vozů v provedení sedan (100, 100L, 110L, 110LS). Stovky a stodesítky se nadále exportovaly do řady západoevropských zemí, kde patřily nejen k nejlevnějším na trhu, ale zejména svými dobrými jízdními vlastnostmi na kluzkém povrchu měly své stálé příznivce.
Varianta Škoda 100/110 byla tehdejším face-liftem předchůdce (Škoda 1000 MB), kvůli kterému byl na začátku 60. let (1960 až 1964) vybudován zcela nový výrobní areál od motorárny po karosárnu. Automobilka tak byla vybavena nejmodernějšími technologiemi. Jednalo se o typickou úpravu, která primárně vyplývá z nestejnoměrné amortizace výrobní technologie – nejrychleji se vždy opotřebují matrice na lisování karosářských dílů a když je třeba je obnovit, logicky se tak modernizují i tvary karoserie. Motor zůstal téměř beze změn, na přední nápravě zredukovali počet mazacích míst z jedenácti na čtyři. Nové byly licenční kotoučové brzdy Dunlop na předních kolech.
V roce 1970 začal pobočný závod v Kvasinách s výrobou dvoudveřové verze Škoda 110 R. Toto kupé zůstalo ve výrobě až do roku 1980. V roce 1973 prošla Škoda 100/110 úpravami. Inovativním technickým prvkem bylo nahrazení dynama alternátorem a znovu bylo vylepšeno větrání interiéru vozidla pomocí fukarů v palubní desce vozidla. Zvenku lze vozidlo poznat podle bezpečnostních zapuštěných klik Bomoro.
Výroba sedanů řady Škoda 100/110 byla definitivně ukončena roku 1977, příbuzné kupé Škoda 110 R se vyrábělo až do roku 1980.
Zdroj: skoda100.unas.cz, ct24.cz, wikipedia.org
Témata: automobil, doprava, Mladá Boleslav, Škoda, Škoda 110