Protidrogová kampaň skončila dluhem, poslanci se k němu ale nehlásí

Protidrogová kampaň skončila dluhem, poslanci se k němu ale nehlásí zdroj: SXC.hu, snazz_de

21. 3. 2013, 19:18 | Tomáš Starý

stalo se 21. března 1996 90. léta

Praha – Masivní protidrogová kampaň Stop drogy, kterou zahájila v roce 1994 skupina poslanců v čele s Pavlem Severou (KDU-ČSL), skončila mnohamilionovým dluhem.

Kampaň navíc nyní vyústila v ostrý spor mezi poslanci a nadací pro pomoc toxikomanům Drop In o to, kdo zhruba osm milionů reklamním agenturám zaplatí.

I když peníze na kampaň, jejíž plánovaný rozpočet přesáhl devět milionů korun, zajišťovali poslanci, reklamní agentury nyní vymáhají dluhy od Nadace Drop In.

„Nadace Drop In půjčila poslancům pouze své konto, kam měly chodit peníze na kampaň. Otázka peněz byla tedy plně v rukou poslanců. Místo devíti milionů však přišlo na konto jen dva miliony šestset tisíc. Firmy, které kampaň připravily, se proto se svými pohledávkami obracejí na nás, neboť poslanci na rozdíl od nadace nemají právní subjektivitu,“ sdělil Jiří Presl z Drop In.

Nadace Drop In trvá na tom, aby dluh zaplazili poslanci. „Když jsme s poslanci uzavírali smlouvu o spolupráci na kampani, nedošlo nám, že případné dluhy budeme muset platit my. Vůbec jsme nepředpokládali, že by na nás poslanci mohli později hodit odpovědnost za nějaké dluhy,“ říká Presl.

Poslanec Pavel Sekera tvrzení Nadace Drop In popřel. Prohlásil dokonce, že o žádném dluhu za protidrogovou kampoaň neví. Podle něj poslanci objednali kampaň pouze za dva miliony šest set tisíc korun.

Výroky poslance severy však zpochybnila i jedna z reklamních agentur MARK/BBDO, která pro kampaň připravila billboardy a televizní šoty s dřevěnou loutkou a dosud za ně nedostala téměř čtyři miliony korun.

„Rok jsme se marně snažili dostat peníze z poslanců, kteří by je měli podle našeho názory zaplatit. Teď nám nezbylo nic jiného než se obrátit na Drop In a vymáhat dluhy od nich, i když si myslíme, že to není správné. Nadace má ale právní subjektivitu, a proto naši právníci jednají s nimi,“ sdělil ředitel agentury Pavel Kubíček.

Křištálová kouleVěštecká koule

Jednou z reklamních agentur byla i agentura Kentaura, kterou vlastní Severův přítel podnikatel Josef Jindra, a jako jediná se neúčastnila výběrového řízení. Vznikne podezření, že oba vlivní muži dostali od sponzorů mnohem více peněz, než za kolik skutečně odvedli práci na akci. Několik milionů korun tedy buď zůstalo v Kentauře, nebo byla její práce o hodně dražší, než bylo běžné u konkurence.

„Přiznávám, že kampaň zcela detailně připravena nebyla, ale měli jsme na to tři měsíce. Podruhé už bych to udělal tak, že bych nechal veškerou odpovědnost na sobě. O všem bych rozhodoval já, a buď by možný průšvih byl můj, nebo by nebyl vůbec,“ bude se hájit později Severa.

Byť v souvislosti s kauzou padne i žaloba, nakonec kauza vyšumí do ztracena. A to i přesto, že se objeví další zajímavé skutečnosti. Agentura Kentaura bude například dělat v roce 2010 předvolební kampaň Severově bývalé straně KDU-ČSL.

Zdroj: MF Dnes, 21. března 1996, str. 1 a 3, pardubice.idnes.cz

Témata: dluh, drogy, reklama

špatnýpřijatelnýdobrývelmi dobrývynikající

Diskuse

Přidat komentář

Příspěvky uveřejněné v diskusním fóru vyjadřují názory čtenářů, nikoliv redakce, která za jejich obsah nenese zodpovědnost. Neaktuality.cz má ale zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Pokud Váš komentář obsahuje urážky, pomluvy, výhrůžky, vulgarismy, spamy nebo vzbuzuje podezření z porušení zákona, vystavujete se riziku, že jej administrátor smaže.

Úterý 15. 10. 2019, včera měl(a) svátek Agáta

RSS Manifest Redakce Registrace Reklama Pro média Kontakt