Stoupá počet stížností na Československé státní dráhy, zejména na kulturu cestování

Stoupá počet stížností na Československé státní dráhy, zejména na kulturu cestování zdroj: Prototypy.cz

30. 1. 2012, 14:15 | Adam Z.

stalo se 30. ledna 1989 80. léta

Praha – Ročně mimoměstská doprava odveze 442 miliónů lidí. Část z toho připadá na železniční dopravu. A jak jsou s ní občané spokojeni? Stížnosti na ČSD, jejichž počet stoupá a dosáhl 6542, ukazují na nedostatky. Nejvyšší procento oprávněnosti mají připomínky na kulturu cestování.

Právě na ni a materiální vybavenost osobní dopravy se zaměřila i prověrka VLK ČSSR. O výsledcích vypovídá materiál, který ministr-předseda Výboru lidové kontroly ČSSR František Ondřich předložil ve čtvrtek vládě.

Rychlost osobní dopravy ČSD je nízká. Expresy a rychlíky dosahují průměrné cestovní rychlosti 62 kilometrů za hodinu. V NSR je to 105 kilometrů. Navíc většina našich rychlíků má zdržení 10-30 minut i více.

Nenáročně je někde stanovován grafikon dopravy. Špatný je však i stavební stav tratí. Překážky pro rychlou jízdu, jako jsou malé poloměry oblouků, nevyhovující mosty a další úzká místa, představují na tazích I. a II. řádu 17,7 procenta jejich délky.

Z celkového počtu 9623 osobních vozů je zhruba třetina starších 20 let. Nedůsledně plní své úkoly i železniční opravárenství. Zpožďují se dodávky nových vozů. Zvláště kritická je situace u elektrických pantografových jednotek. Polovina je již ve zchátralém stavu a sériová výroba nového typu EM 3 se oddaluje.

Na nízké úrovni je často vzhled a vybavení nádražních čekáren, kulturních středisek na nádražích, čistota v objektech i vlacích. Z kontrolovaných 120 vlakových souprav byly nepořádek a závady zjištěny ve 104 včetně vlaků označených – Vzorná souprava. Příčiny tohoto stavu se opakují – jsou i v nízké kázni pracovníků, nedostatečných technických a technologických podmínkách pro čištění souprav. Vinu na nespokojenosti cestujících mají i ti průvodčí, kteří jsou lhostejní, neupravení a neochotní.

[poll id=”47″]

Značné škody však způsobují svým vandalismem i cestující. Ročně poničí nebo odcizí věci a vybavení v částce dvacet miliónů korun. Z těchto faktů vyplývá požadavek zlepšit stav nádražních budov, zvýšit postupně rychlost souprav na I. a II. tazích. Účinnější musí být dozor drážních orgánů, Ozbrojené ochrany železnic i orgánů VB při ochraně majetku, v boji proti vandalismu.

Usnesení VLK ČSSR přijaté k výsledkům této prověrky v loňském roce zavázalo ministra dopravy a spojů přijmout konkrétní opatření ke zlepšení současného stavu. Tak, aby například bylo čisto zejména v expresech a rychlících, železničních stanicích, byl bezchybný technický stav vozů, jejich vybavení hygienickými potřebami, kvalitní byla informovanost cestujících o prodeji jízdenek a lůžek.

A názory ministrů k tomuto bodu jednání vlády?

Ministr-předseda VLK ČSSR František Ondřich: „Bez pevné disciplíny, změny přístupů se stav zásadně nezmění. Máme už první poznatky o pozitivním posunu. Zlepšuje se čistota. Nejde o skok, ale první krok.“

Ministr dopravy a spojů František Podlena: „Ještě v tomto pololetí zkvalitníme informační služby pro cestující. Zakoupíme i nutnou techniku pro čištění. Zaměřili jsme se na kázeň. Mámě i konkrétní představy o budoucnosti. Vláda ČSSR schválila koncepci železniční dopravy do roku 2005.“

Ministr vnitra František Kincl: „Společně s Ozbrojenou ochranou železnic ministerstva dopravy a spojů musíme zajistit nejen ochranu zásilek, ale i pořádek na železnici.“

Igor Sirota, Rudé právo, 30. 1. 1989, str. 2

Zdroj: Rudé Právo – Archiv.ucl.cas.cz

Témata: cestování, ČSD, komunismus, vlak

špatnýpřijatelnýdobrývelmi dobrývynikající

Diskuse

Reaguji na komentář od: Svatava

Zrušit reakci na tento komentář

Příspěvky uveřejněné v diskusním fóru vyjadřují názory čtenářů, nikoliv redakce, která za jejich obsah nenese zodpovědnost. Neaktuality.cz má ale zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Pokud Váš komentář obsahuje urážky, pomluvy, výhrůžky, vulgarismy, spamy nebo vzbuzuje podezření z porušení zákona, vystavujete se riziku, že jej administrátor smaže.

  • Mám velkou stížnost na

    jana kohoutova, 24. 2. 2014 11:46

    Reagovat

    Mám velkou stížnost na spoj Vrané n Vltavou Praha hl.n.V neděli 23.2 vlak opožděn o 100min kdo je zodpovědný za to že přijedu o tři hodiny do práce později

  • Dobrý den, nechci si

    Zuzana Jehičková, 28. 10. 2014 14:33

    Reagovat

    Dobrý den,
    nechci si stěžovat – nemám to ve zvyku – jen bych chtěla poprosit o sjednocení odpovědí, na otázku: Prosím o převedení mé in 25%karty na mého bratra. Ta karta platí ještě do května 2016. Já už mám in kartu 100%. V Praze na hl. a v Moravanech u Holic mi bylo řečeno, že to jde. A nemusí to být provedeno v ten samý čas – koupení 100% a převedení 25%. Jen k tomu potřebujeme foto a osobně člověka, na kterého ta moje karta in 25% bude převedena. Jen na železniční stanici ve Skalici nad Svitavou, kde jsem tuto transakci chtěla uskutečnit 28.října 2014 v 11:15HOD, mi paní řekla, že to nejde.
    Věřím, že moje připomínka ušetří čas dalším cestujícím ČD.

  • Dobrý den, zakoupila jsem

    Svatava, 27. 7. 2017 16:56

    Reagovat

    Dobrý den, zakoupila jsem si jízdenku s místenkou. Jelikož jsem měla místenku musela jsem 5 hodin sedět na rozbitém sedadle, neštěstí po pětihodinovém utrpení se uvolnilo sedadlo a hodinu a půl jsem seděla jako člověk. Co mám dělat, mám nárok na odškodnění, místenku a podrobnosti mám uschované.
    Děkuji za radu

Čtvrtek 17. 10. 2019, včera měl(a) svátek Havel

RSS Manifest Redakce Registrace Reklama Pro média Kontakt