Éra osobní letecké dopravy zahájena! Vzducholodí

Éra osobní letecké dopravy zahájena! Vzducholodí zdroj: Wikipedia.org

28. 6. 2010, 14:47 | lipo.

stalo se 28. června 1910 ½ 20. stol.

Düsseldorf – V Düsseldorfu startuje první dopravní zepelín, nasazený v prvním dopravním letu. Ve vzduchu se poprvé ocitne rekordních 23 cestujících najednou a posádka lodi. Vzducholoď LZ 7 Deutschland z výrobního závodu hraběte Zeppelina vypraví do vzduchu první letecká dopravní společnost na světě – DELAG (Deutsche Luftschiffahrt Aktiengessellschaft). Nenechte si ujít nevšední vzduchoplavecký zážitek, alespoň pohledem zdola.

Zbrusu nová vzducholoď LZ 7 Deutschland byla zalétána 19.6. 1910 ve Friedrichshafenu u Bodamského jezera a teprve po čtyřech zkušebních letech byla už 22. června uvolněna pro leteckou dopravu. Těžko říct, zda jde o nezodpovědnost či touhu start osobní letecké dopravy co nejvíce urychlit. V každém případě vzducholoď představuje pro leteckou společnost DELAG nemalou investici.

Ještě před několika desetiletími byly vzducholodě takříkajíc „v plenkách,“ už dnes však lidstvo dospělo na takovou úroveň, že dokáže ve vzduchu přepravit větší počet osob naráz, a to v pohodlném, neřkuli luxusním, prostředí. Všech dnešních 23 cestujících je z taktických obchodních důvodů provozovatele z řad novinářů.

Při vývoji vzducholodi LZ 7 Deutschland dospěli její konstruktéři k válcovému tělesu o délce 148 metrů a průměru 14 metrů. Vzducholoď má kostru tvořenou přepážkami z lehkých hliníkových profilů, sestavených do tvaru šestnáctihranů. Přepážky jsou spojené podélníky a celou kostru vyztužují ocelové struny. Pro větší tuhost tělesa se po celé délce spodku táhne kýl o trojúhelníkovém průřezu, který zároveň slouží k uložení movitého i živého nákladu a zavěšení motorových gondol. Kostra vzducholodi je potažena plátnem, pod kterým je ukryto osmnáct plynových komor plněných vodíkem. LZ 7 Deutschland má celkový objem 19.300 krychlových metrů.

Objemné monstrum je poháněno třemi motory Daimler o jmenovitých výkonech 92 kW. Přední motor je umístěn v zádi příďové gondoly, která je zavěšena pod kýlem a je stanovištěm velitele letu, navigátora a mechanika. Přední motor pohání dvě vrtule upevněné na ramenech po bocích tělesa. Zbylé dva motory jsou upevněné na gondole pod zádí a opět pohání vrtule upevněné obdobně jako na přídi. Jsou však umístěné mnohem výš, aby výšková a směrová kormidla vzducholodi pracovala v jejich proudění a dosáhla tak mnohem vyšší účinnosti při vyšší rychlosti.

Kabina pro cestující je vlastně rozšířeným kýlem uprostřed jeho délky. Stěny i strop kabiny jsou vykládané luxusní mahagonovou překližkou. Na podlaze kabiny leží koberec se čtyřiadvaceti proutěnými křesly seřazenými podél stěn (vždy ve dvou proti sobě u velkého otvíravého okna). Kabina umožňuje i osobní hygienu, její součástí je luxusní umývárna i klozet, srovnatelné s vybavením dnešních luxusních říčních parníků.

LZ 7 Deutschland prý dokáže vyvinout rychlost letu (doslova vzduchoplavby) až 59,5 kilometru za hodinu a je schopna doletět až 1.600 kilometrů. Let bude zřejmě trvat předem plánované 3 hodiny.

Křištálová kouleVěštecká koule

Kapitán Kahlenberg špatně odhadne dobu letu a dopustí se hrubých navigačních omylů. Stroj bude ve vzduchu setrvávat devět hodin, vyhladovělým novinářům (dostali jen kaviár a šampaňské) však i přesto dobrá nálada z neobvyklého zážitku vydrží. Počasí se ale zhorší a vzducholoď narazí v poryvech větru na terén u Wellwndorfu v Teutoburském lese. Nikomu se však nic nestane a nakonec bude z tohoto adrenalinového zážitku velká senzace. Vždyť také letěli novináři!

O poznání hůře dopadnou mnohé další lety dopravních vzducholodí a postupně poroste i počet jejich obětí. Většina z postavených strojů (mezi lety 1900 až 1938 bude postaveno 119 Zeppelinů) ukončí svou kariéru nehodou. Až nakonec přijde 6. květen 1937, kdy německá vzducholoď LZ 129 Hindenburg shoří při přistávacím manévru v Lakehurstu (USA). I když si katastrofa vyžádá méně obětí než předchozí havárie (zemře 36 osob), budou další lety zepelínů ukončené. Havárie totiž bude nafilmována a její dokumentární záběry prolétnou filmovými týdeníky celého světa. Hrabě Zeppelin se této katastrofy již nedožije.

Éra vzducholodí se díky novým technologiím vrátí až koncem 20. a na přelomu 20. a 21. století. Půjde ale o raritu a nejčastěji pak reklamní akce.

Zdroj: Wikipedia.org, vzduchol.sweb.cz

Témata: létání, vzducholoď

špatnýpřijatelnýdobrývelmi dobrývynikající

Diskuse

Přidat komentář

Příspěvky uveřejněné v diskusním fóru vyjadřují názory čtenářů, nikoliv redakce, která za jejich obsah nenese zodpovědnost. Neaktuality.cz má ale zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Pokud Váš komentář obsahuje urážky, pomluvy, výhrůžky, vulgarismy, spamy nebo vzbuzuje podezření z porušení zákona, vystavujete se riziku, že jej administrátor smaže.

Pátek 22. 11. 2019, včera měl(a) svátek Albert

RSS Manifest Redakce Registrace Reklama Pro média Kontakt