stalo se 12. srpna 1908 ½ 20. stol.
Detroit – Ford Motor Company pod vedením Henryho Forda posílá do výroby své nové dítko. Přečtěte si, co o něm doslova Ford prohlásil:
„Postavím auto pro masy. Bude dost velké pro rodinu, ale také dost malé na to, aby s ním jeden člověk mohl jezdit a starat se o ně. Bude vyrobeno z nejlepších materiálů, nejlepšími zaměstnanci, s nejjednodušší konstrukcí, kterou je moderní inženýrství schopno vymyslet. Ale bude tak levné, že každý člověk pracující za dobrý plat bude vlastnit jedno a užívat si se svou rodinou mnoho hodin radosti pod božím širým nebem.“
Samotný vůz navrhla trojice inženýrů – C. H. Willis, Eugen Farkas a Joseph A. Galambo (poslední dva zmiňovaní jsou uherskými emigranty). Ford T osedlali zážehovým čtyřválcem o objemu 2,9 litru. Jeho 20 koní je schopno udělit Fordu rychlost až 72 km/h.
Skutečným tahákem nového Fordu bude především cena – ta se drží velice nízko zejména kvůli výrobě na montážní lince. Henry Ford je tak schopen vyrobit více vozů za nižší cenu. Projektované linky budou schopny dodávat vozy až v tříminutových intervalech.
A jaká je tedy konkrétní cena standardního modelu tourer? Rovných 850 dolarů (pro našince připomeňme, že se jedná o 4 250 rakousko-uherských korun). Konkurenční americké vozy přitom stojí dva až tři tisíce dolarů.
Souběžně s výrobou modelu se také bude rozšiřovat síť dealerů, cílem Henryho Forda je “prodejna v každém větším městě”. Nezbývá než doufat, že se nějaký ten model dostane i k nám na bližší otestování.

Ford T už se za svého života stane živoucí legendou. Vyslouží si spoustu přezdívek – plechová Líza nebo Kraksna. Bude se vyrábět téměř dvacet let na místech po celém světě. Celkem se vyrobí patnáct milionů kusů.
Zdroj: cs.wikipedia.org