V Londýně byl slavnostně otevřen Tower Bridge

V Londýně byl slavnostně otevřen Tower Bridge zdroj: Victorianweb.org

30. 6. 2012, 20:18 | Tadeáš Sedláček

stalo se 30. června 1894 19. stol.

Londýn – Po osmi letech dlouhých stavebních prací byl dnes slavnostně otevřen Tower Bridge, londýnský zvedací most přes řeku Temži.

Ceremoniálu se účastnil Eduard, princ z Walesu (tedy následník trůnu a syn královny Viktorie) a jeho manželka Alexandra Dánská.

Potřeba vybudovat nový most rostla od druhé poloviny století, kdy se začala také ve východním Londýně rozmáhat průmyslová revoluce. Stávající London Bridge přestával frekvenci dopravy stačit. Avšak nový most nemohl být klasického typu, neboť mezi ním a London Bridge je umístěn přístav London Harbour a pod klasickým nízkým mostem by nemohly proplouvat velké lodě s nákladem.

Tak došlo v roce 1870 k založení “Komise pro zvláštní most nebo tunel”, která měla rozhodnout o řešení infrastrukturního problému. Komise vyhlásila veřejnou soutěž, nakonec vybírala z více než 50 zaslaných návrhů (mezi nimi nechyběl ani plán slavného inženýra Josepha Bazalgetta, konstruktéra londýnského kanalizačního systému). Definitivní vítěz byl ale vyhlášen až v roce 1884 a pocházel od Horaceho Jonese.

O dva roky později začaly hlavní práce. Materiál zabezpečovalo pět velkých dodavatelů, stavby se účastnilo 432 dělníků. Základy tvořily dva masivní pilíře umístěné na dně řeky, každý z nich obsahoval až 70 tisíc tun betonu. Pouze kostra věží a samotného mostu (obojí z oceli) vážila 11 tisíc tun. Ocelová kostra byla kvůli estetice i ochraně obložena postupně cornwallskou žulou a portlandským vápencem.

Následujícího roku 1887 však hlavní architekt Jones zemřel a bylo nutno vybrat nástupce. Jím se stal John Wolfe-Barry, doposud hlavní inženýr stavby. Ten opustil Jonesův středověký styl fasády, ten nový se nesl plně v duchu ozdobné viktoriánské gotiky. Finální stavba je dlouhá 244 metrů a slouží jak pro silniční, tak pro pěší dopravu. Kvůli již zmíněným lodním trasám je možné v případě potřeby most zvednout pomocí unikátního parního stroje

Křištálová kouleVěštecká koule

Londýnský most se zejména díky své unikátní (a zároveň praktické) konstrukci stal vzorem pro spoustu mostů stavěných nejen v Evropě (obdobný most stojí například v Budapešti). Skvěle bude fungovat ještě po desítky let, ačkoliv budou některé starší technologie nahrazovány modernějšími (například počítačové ovládání zvedacího mechanismu).

Zdroj: cs.wikipedia.org

Témata: Londýn, Spojené království, Velká Británie, Viktorie

špatnýpřijatelnýdobrývelmi dobrývynikající

Diskuse

Přidat komentář

Příspěvky uveřejněné v diskusním fóru vyjadřují názory čtenářů, nikoliv redakce, která za jejich obsah nenese zodpovědnost. Neaktuality.cz má ale zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Pokud Váš komentář obsahuje urážky, pomluvy, výhrůžky, vulgarismy, spamy nebo vzbuzuje podezření z porušení zákona, vystavujete se riziku, že jej administrátor smaže.

Pátek 19. 4. 2019, včera měl(a) svátek Valérie

RSS Manifest Redakce Registrace Reklama Pro média Kontakt