stalo se 24. ledna 1935 ½ 20. stol.
Richmond, Virginie – Na pultech obchodů v americkém Richmondu se dnes objevila revoluční novinka – pivo prodávané v plechovce. S tímto a netradičním balením zlatavého moku přichází na trh malý regionální pivovar Krueger Beer. Velké pivovary zatím zřejmě vyčkávají, jak se novinka uchytí a podle toho zareagují.
Mluvčí pivovarnického gigantu Anheuser-Bush Paul Shanahan nám potvrdil, že panovala obava, že tato revoluční změna poškodí reputaci firmy.
„Zákazníci bývají v tomto ohledu velmi konzervativní a na jakoukoliv změnu – i co se týká obalu – , reagují většinou negativně. Naše společnost, a myslím že i ostatní velcí konkurenti, se proto rozhodla zatím vyčkávat a sledovat situaci na trhu. V případě že se tomu malému regionálnímu pivovaru podaří s plechovkami uspět, zřejmě se i naše společnost pustí do prodeje plechovkového piva, “ sdělil Neaktualitám Shanahan.
Náš zahraniční zpravodaj se vydal do Richmondu ve Virginii, aby zjistil, jak zákazníci reagují na pivo v plechovce:
„Plechovkové pivo zde v Richmondu vyvolalo doslova poprask a mimořádný zájem i mezi lidmi, kteří pivo obyčejně nepijí. Před obchody stojí lidé ve frontách, jen aby mohli ochutnat “pivo z plechu”. Mnozí dokonce říkají, že tohle pivo chutná lépe než ze skla. I já jsem si jedno pivo koupil a musím říct, že chutná skvěle a po počátečním nezvyku mi po pár minutách připadal plechový obal jako něco běžnéno. Myslím, že plechovkové pivo čeká velká budoucnost.“
[poll id=”32″]

Původně malý regionální pivovar Krueger Beer začne díky svým „plechovkám“ rychle expandovat a ohrožovat velké pivovary.
Na definitivní vítězství si ale plechový obal bude muset počkat až do přelomu 50. a 60. let. Tehdy přijdou pivovary se dvěma velkými vylepšeními, nejprve se v roce 1958 se objeví lehčí hliníková plechovka a o pár let později konečně přijde použitelná verze snadno otevíratelné plechovky s plochým vrškem. Začátkem 60. let tak ve Spojených státech překonají pivní plechovky v prodejích tradiční lahve.
Od 50. let začnou plechovky na pivo také postupně dobývat svět. V mnoha evropských zemích podobně jako v USA ovládnou trh, například ve Švédsku a Velké Británii se podíl piva v plechovkách bude pohybovat kolem 70 procent, jen o trochu méně to bude v Irsku. V dalších zemích, jako například v Polsku nebo Maďarsku, bude patřit pivním plechovkám přibližně polovina trhu.
V Československu se novodobá pivní plechovka poprvé objeví na začátku 90. let. Jedním z prvních výrobců, který začnou stáčet pivo do plechu, bude v roce 1992 Plzeňský Prazdroj. Čeští pivaři známí svou konzervativností však zůstanou věrni lahvovému pivu a jen malá část z nich si bude kupovat svůj oblíbený nápoj v plechovce.
Největší úspěch ale budou mít plechovky u českých pivařů v létě, kdy při cestách na dovolenou využijí hlavní výhody plechovek, nerozbitnost a skladnost.
Zdroj: CT24.cz, Novinky.cz, Pivovary.info